ISMA TIDAK DIPERLUKAN DI BUMI MESIR INI

Tuesday, October 27, 2009

ISMA TIDAK DIPERLUKAN DI BUMI MESIR INI

Dalam tempoh beberapa hari lepas lebih kurang seminggu lebih, saya telah membuat satu POLL dengan tajuk "Adakah ISMA wajar ditubuhkan di bumi Mesir ini?". Hasil undian yang kita lihat seramai lebih kurang 70 orang mengundi dengan hanya 4 orang bersetuju dan baki seramai 66 orang TIDAK BERSETUJU bagi kewujudan ISMA di sini.

Pada awalnya saya mahu membiarkan sehingga ke angka 100 orang, namun blogger.com telah menghadkan sehingga hanya 70 sahaja boleh mengundi. Apa pun, ia adalah satu angka yang besar. Peratusan yang didapati sebanyak 94 % tidak bersetuju (tidak perlu) berbanding 5 % bersetuju (perlu) sudah cukup menggambarkan bahawa ISMA WAJIB GULUNG TIKAR.

ISMA yang bernaung di bawah JPMK pada hari ini dilihat sudah mati akal dengan penolakan daripada kebanyakan mahasiswa/wi di sini. Lihat saja Mesyuarat Agung Tahunan di BKAN-BKAN baru-baru ini jelas menunjukkan kemarahan dan rasa tidak puas hati mahasiswa/wi terhadap ISMA itu sendiri. Kedapatan para bloggers juga menyuarakan pandangan dan reaksi mereka dengan kes-kes yang berlaku. Kes-kes yang berlaku dan sedang berlaku ini menyebabkan ISMA di pandang jijik dan hina. Keadaan mereka yang juga sudah tersasar dari "ajaran" sebenar ISMA dengan bersatu tenaga bersama Nadi UMNO telah menaikan lagi rasa amarah di kalangan mahaiswa/wi.

Pada hari ini juga kita lihat, ISMA sudah menjadi "bisu", isu-isu semasa yang berlaku di sekitar bumi Mesir ini tidak dapat mereka lontarkan pandangan dan pendirian mereka. Lihat saja isu kutub sittah, tiada satu kenyataan apa pun dari mereka. Mungkin mereka akan kata "ini bukan urusan kita (ISMA)" atau kemungkinan disebabkan penaung mereka JPMK, lidah mereka menjadi "bisu dan kelu" terkunci rapat tidak dapat berkata apa-apa. Isu-isu yang sebelum ini juga tidak pernah dan tidak dapat mereka rungkaikan dalam kenyataan-kenyataan rasmi mahupun tidak rasmi.

Kalaulah benar momokan bahawa mereka hebat dalam tarbiyah, isu ini tidak akan timbul. Mana mungkin sebuah persatuan yang mengaku hebat dalam tarbiyah boleh berkata dalam keadaan semua isu yang berlaku mereka hanya berdiam diri seolah-olah mereka sememangnya mengaku ini semua kerja mereka. Mana tarbiyah yang kamu (ISMA) war-warkan?. Inikah yang dikatakan PERJUANGAN?. Inikah dikatakan PERSATUAN ISLAM?. Patutlah kamu ditolak oleh kebanyakan mahasiswa/wi di sini. Sebenarnya tarbiyah kamu (ISMA) adalah momokan dan retorik semata-mata.

Sesibur : ISMA-ISMA, bilalah kalian akan sedar?. Tak nampak ke apa yang berlaku?. Moga ALLAH kurniakan hidayah kepada kalian agar dapat menerima apakah itu gerakan Islam yang sebenar. Saya cadangkan sekiranya kalian sememangnya mahu menyatakan kebenaran bahawa ISMA adalah gerakan sebenar dan paling tepat di Mesir ini, adakah satu perdebatan/perbincangan ilmiah dengan persatuan/gerakan-gerakan lain di bumi Mesir ini. Saya pasti, kebenaran akan terserlah dan kebatilan akan tersingkap. Jangan takut sekiranya kalian mengaku kalian adalah BENAR dan TIDAK SALAH.

Sesibur : Kekadang ada diantara mereka (AHLI ISMA) takut nak keluar ISMA, sebab katanya dah ter"ikat" (baiah). Rasa berdosa kalau keluar dari "baiah" ISMA ni, seolah-olah macam keluar dari ISLAM ke?. Korang ni lagi berdosa kalau duk bergelumang dengan perbuatan-perbuatan jahat ISMA ni. Jangan rasa takut kalau mahukan kebenaran tetapi takutlah sekiranya bersama dengan kejahatan.

Sesibur : Saya cadangkan pada blogger-blogger lain, cuba buat POLL pulak pasal JPMK ni, cth "Prof Jamil Perlu Letak Jawatan" cth Jawapan " Perlu, Tidah Perlu, Ikut Dia Lah". Ini hanya cadangan kepada mana-mana blogger supaya kita dapat lihat bagaimana stiuasi ahli terhadap perkara-perkara seperti ini.

Sesibur : Untuk posting terbaru e-ZOO saya rasa sudah ramai blogger-blogger dan mahasiswa/wi menjawab isu tersebut dan mengetahui tentang isu kutub sittah ini.

"ISMA TIDAK DIPERLUKAN DI BUMI MESRI INI"

.:: Dipetik dari blog http://sesibur.blogspot.com/ ::.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Brownium by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP